Kena Buli ke?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

Kena Buli ke?

Banyak sebenarnya nak masukkan entri-entri terbaru. Namun, belum berkesempatan lagi. Apa nak cerita di sini adalah hal-hal biasa.

Agak peribadi untuk cerita kali ini. Tapi saya perlukan pandangan semua. Secara umumnya, apa pandangan saudara dan saudari tentang senario ‘pembulian di tempat kerja’.

Saya ada beberapa soalan berkaitan anda di tempat kerja anda. Sekadar muhasabah ataupun pati persoalan anda pada hari ini untuk sama-sama kita berfikir sejenak.

???

???

Selamat menjawab. (^_^) Jawap dengan jujur supaya anda berasa lega.

1. Adakah anda rasa anda dibuli?

2. Jika pernah dibuli, siapakah yang membuli anda? (Jawab secara kasar sahaja)

3. Adakah anda rasa tidak kisah dibuli?

4. Pernahkah anda membuli?

5. Jika tiba-tiba anda rasa ingin membuli, apakah sebabnya?

6. Apakah saranan anda kepada yang dibuli?

7. Apakah saranan anda kepada pembuli?

Terima kasih. Semoga berjumpa di lain masa. Wallahua’lam.

YaQeen Ahmad : tak suka la kan kena buli… Tapi suka buli Fiqrah… hehe (“,)

2 Respons to “Kena Buli ke?”

  1. simple-shida Says:

    1. Adakah anda rasa anda dibuli?
    erm… biasanye.. xrase ape2 pun..hehe..

    2. Jika pernah dibuli, siapakah yang membuli anda? (Jawab secara kasar sahaja)
    em.. sape ekk? rse xde ar..

    3. Adakah anda rasa tidak kisah dibuli?
    kkdg tgk kes. kes utk buli utk keje2 amal.. yg baik.. orait je.. bguss dpt tmbh saham PAHALA😉
    tpi, kalu keje2 yg lagho.. abaikan je.. buat do no laa..

    4. Pernahkah anda membuli?
    erm.. ni, rse penah je..hehee.. buli mse buat kem.. handle modul. kena buli tutup mata.. jalan..ehehe.. dan mcm2 modul yg mmg nk buli dlm makna yg positif..😉

    5. Jika tiba-tiba anda rasa ingin membuli, apakah sebabnya?
    mostly ikut amarah.. geram.. nk lepaskn tension..
    tpi.. buli sbb yg lain.. utk bg seseorang itu learn from the lesson .. bgus juge.. satu skill utk tegur secara berhikmah😉 ha.. try test laa😉

    6. Apakah saranan anda kepada yang dibuli?
    bykkn sabo je ..hehe.. s.a.b.a.r- Allah syg pada insan yg sabar dlm tiap pekerjaaanye..😉

    7. Apakah saranan anda kepada pembuli?
    pk dulu laa.. jgn laa buli org.. xbaik tau..huhuhu.
    buat baik dibalas baik.. buat xbaik.. sendiri pk laa !!

    sekian jawapn ringkas min simple-shida ehehe..😉
    hepi reading!!

  2. YaQeen Ahmad Says:

    1. Adakah anda rasa anda dibuli?
    Ya.

    2. Jika pernah dibuli, siapakah yang membuli anda? (Jawab secara kasar sahaja)
    Orang yang pentingkan dirinya sendiri.

    3. Adakah anda rasa tidak kisah dibuli?
    Kisah.

    4. Pernahkah anda membuli?
    Tidak di tempat kerja.

    5. Jika tiba-tiba anda rasa ingin membuli, apakah sebabnya?
    Marah.

    6. Apakah saranan anda kepada yang dibuli?
    Sabar itu perkataan yang unggul.

    7. Apakah saranan anda kepada pembuli?
    Jangan pentingkan diri sendiri. Kelak, mana tahu anda akan terkena seperti anda mengenakan orang lain.

    Wallahua’lam.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: