Update! Update!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Update! Update!

Banyaknya rencana setelah pulang dari kampung untuk lima hari yang lepas. Seterusnya agenda mengimarahkan adik-adik RuHis pula. Saya selit-selit ke  aktiviti di sekitar agendanya hujung minggu ini.

Menanda kertas peperiksaan belumpun siap lagi. Memang serabut sangat kepala ni. Satu minggu untuk diisi dengan perkara yang bertimpa-timpa. Rencana yang banyak ulang-aliknya. Bandar Baru Bangi-Bandar Seri Putra, UniKL MFI-UPM, Masjid Kubah Hijau-KUIS… InsyaAllah, pada Allah saya minta kekuatan untuk terus berjalan.

Sewaktu mengendalikan Program A-Achivers

Sewaktu mengendalikan Program A-Achivers

Pesanan untuk adik-adik RuHis, “Tidak apa berjalan. Walau lambat, sekurang-kurang kita bergerak. Jangan terus berhenti. Kita tidak akan dapat apa-apa.”

Hanya Satu Syahadah

Hanya Satu Syahadah

Alhamdulillah, terfikir juga dalam idea untuk mensuruti geledak di benak. Saya SMS seorang teman semalam. Di celah-celah sakit perut melanda akibat gastrik yang bukan kepalang, kami menganalisis satu perkara. Hendak kata masalah pun bukan, hendak kata bukan masalah pun bukan.

Apapun, kami akan merencanakan satu projek Mega pada tahun hadapan. Sekurang-kurangnya, perbualan kami menerusi SMS itu mengurangkan gastrik yang ada.

Pesanan dari sahabatku, “Jangan lengahkan perkara yang baik, tetapi jangan pula terburu-buru.”

Haziq, Din, dan Luqman (AJK RuHis) datang dengan senyuman. Menyatakan agenda yang bakal ada pada hujung minggu depan. Ada dua agenda. Pertama, Iftar Perdana yang bakal diadakan di Dewan Besar. Kedua, Program Sembelihan pada keesokkan harinya. Terima kasih pada mereka yang sudi mengingatkan. Semacam PR saya pula.

“InsyaAllah saya datang. Jika saya terlupa, tolong ingatkan ya.”

Saya mendoakan dengan berkat Doa Rabitah, moga mereka disatukan hati dan dikuatkan semangat. Jalan dakwah memang berliku acapkalinya. Namun, itulah jua kemanisannya.

Adik-adikku, janganlah ada rasa pemilikkan. Bertemu kerana Allah, berpisahlah kerana Allah. Perkara yang kita ada semua pinjaman dari Allah. Redhalah bila Allah tarik sekejap nikmat (ukhwah) yang ada. Bersangka baiklah dengan Allah.

Kita doa agar kesabaran kita di dunia ini akan dibalas dengan sebaiknya di akhirat nanti. Redhakanlah pemergiannya supaya hati kamu menjadi kembali tenteram…

Buang rasa pemilikkan… Semua ini, Allah yang punya…

Pesanan SMS masuk di peti mesej. “Qeen ada waktu lapang tak hujung minggu ni? Cik nak datang petang Jumaat.”

Keluarga Makcik dari Kuantan berhajat untuk datang. Kelas tambahan sudahpun diletakkan pada waktu Ahad nanti. Nantilah, saya fikirkan.

Sekarang baru hendak belajar menselesakan diri dengan jadual yang ada. Pesan Ikram saya tangkap, “Boss, jangan workholic.”

Alhamdulillah, saya panjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t. Sesibuk mana saya, Allah masih beri kesempatan kepada saya untuk tidak lupa padanya. (InsyaAllah..) Apa yang ditakuti adalah kalau-kalau kesibukan yang melanda, terus menelan ingatan kita pada yang Maha Pencipta.

Buat sahabat yang selalu mengingatkan, saya ucapkan berbanyak terima kasih. Sebutlah selalu nama Allah dalam setiap hal. Moga-moga kita tidak mudah lupa.

Akhir sekali, buat adik-adik, sahabat-sahabat atau sesiapa jua, tidak lambat untuk saya ucapkan SELAMAT BERPUASA dan Selamat Mengimarahkan Ramadhan. UPDATE! UPDATE! Updatekan solat, updatekan penjagaan aurat, updatekan hubungan kita dengan sesiapa jua (Habluminannas).

Update diri kita supaya lebih mantop dalam merendahkan diri di sisi Allah.

Jom update!!!

Upgrade to be Up-to-date!

Upgrade Ibadah for to be Up-to-date!

YaQeen Ahmad : Update! Update!


5 Respons to “Update! Update!”

  1. 'uyun Says:

    rencana tahun depan itu apakah?

    boleh saya tahukah?

    rahsiakah?

    megapakah tidak boleh mabat?

    mengapa pula tak oleh terbru2?

    jadi, saya lambatkah?

    atau anda,oppss.. dia (anda punya sms) yang terburu2?

    oh?

  2. 'uyun Says:

    rencana tahun depan itu apakah?

    boleh saya tahukah?

    rahsiakah?

    megapakah tidak boleh lambat?

    mengapa pula tak boleh terbru2?

    jadi, kalau begitu, saya lambatkah?

    atau anda, oppss.. dia (anda punya sms) yang terburu2?

    oh?

  3. YaQeen Ahmad Says:

    Rencananya perkara biasa-biasa saja. Saya bukanlah perahsia tegar. Hehe

    Anda terasa lambatkah?

    Tiada siapa yang terburu-buru, tiada siapa yang lambat.

    Just follow the flow babe. Buat dulu mana yang perlu… Weit! Belajar la, itu fokus kita!

  4. padelito Says:

    aqeen!!!!
    baru berkesempatan menjengah ke blog ko….
    hope keep in touch ya….

  5. YaQeen Ahmad Says:

    Ye Padel! Selamat membaca di blog ni.. Bila nak belanja Asam Pedas Ikan Pari ni? Jangan buat aku kempunan… (^_^)


Tinggalkan Jawapan

