Kenduri Arwah

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.

Kenduri Arwah

Syukur ke hadrat Illahi, saya masih menghirup udara segar yang Allah kurniakan pada pagi ini. Saya baru sahaja pulang dari Batu Pahat, tanah air tercinta.

Kenduri arwah Allahyarham atuk, Sarju bin Munari diadakan selepas Isya’ pada Ahad lepas. Kebetulan semua adik-beradik saya pulang.

Mengingatkan pesan arwah atuk, saya sedih kerana dia tidak sempat menghantar saya ke universiti. Atuk pernah berpesan, “Belajar betul-betul sampai masuk universiti.” (sebak…)

Waktu kecil, atuk pernah buatkan saya dan adik pondok yang dilantaikan dengan sabut-sabut kelapa dan berdindingkan pelepah kelapa. Siap ada pintu lagi. Puaslah kami bergelumang mandi di bawah akar pokok kepala, atuk yang buatkan.

Al-Fatihah buat Allahyarham atuk… (sob.. sob..)

Malam Kenduri

Berhimpun dalam jemaah

Berhimpun dalam jemaah (maghrib)


Ada si kecik yang nakal, meronda-ronda di saf

Ada si kecik yang nakal, meronda-ronda di saf


Makan 'kadum'

Makan 'kadum'


Makan 'kadum'

Makan 'kadum'


Makan durian di petang hari

Makan durian, manggis, rambutan... nyum!


Allahyarham Atuk

Allahyarham Atuk

YaQeen Ahmad : Minta sedekahkan Al-Fatihah untuk atuk… Terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

