Begedil Daging

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas nabi Muhammad s.a.w.

Bahan utama :

1. 500 gram daging cincang

2. 5 biji kentang sederhana besar

3. Sebiji telur

Bahan-bahan tumbuk :

1. 2 sudu lada hitam

2. 7 ulas bawang merah

3. 3 ulas bawang putih

4. Garam secukup rasa

Bahan-bahan tabur :

1. Setengah ikat daun sup

2. 5 sudu bawang goreng

Cara penyediaan :

1. Goreng kentang dan lenyek.

2. Tumis bahan tumbuk bersama daging yang dicincang.

3. Letakkan dalam sebekas kentang yang dilenyek, tumisan daging, dan bahan tabur.

4. Uli ala kadar dan bentuk.

5. Celup ke dalam telur dan goreng sehingga kekuningan.

Daging cincang

Daging cincang

Goreng separuh masak.

Goreng separuh masak.

Bahan tumbuk

Bahan tumbuk

Daging yang ditumis dengan bahan tumbuk

Daging yang ditumis dengan bahan tumbuk

Gaul rata bahan-bahan yang ditumis dengan daun sup dan daun bawang.

Gaul rata bahan-bahan yang ditumis dengan daun sup dan daun bawang.

Bentukkan untuk digoreng sekali lagi

Bentukkan untuk digoreng sekali lagi

YaQeen : Sumbangan untuk emak sebelum pulang ke Bangi.

5 Respons to “Begedil Daging”

  1. gemok Says:

    pehh pandai masak sehh adik aqin ni..ntah apa rasanya..
    hehehehe

  2. najib razak Says:

    pandai gak ko masak y.. bagus2 tapi kan ntah apa rasanya

  3. YaQeen Ahmad Says:

    kena la rasa dulu… datanglah rumah… nanti atuk yang masak. Atuk dah duduk rumah kita eh…

  4. pakcik mu Says:

    rumah mu kat mana?
    macam la aku tahu

  5. TaRoTiTo Says:

    em resepi nk wat nasi ambeng ade tak…..
    nasi ambeng tu ape…sedap ke…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: