Kuah Tempoyak

Semalam hari Selasa. Turn Kak Sakinah masak sepatutnya. Tapi dia tak sempat kerana lambat balik dari pejabat.

Jadi, haz ambil alih tugas kak Kinah. Semalam saya belajar masakan baru daripada Haz. Masakan Perak iaitu Kuah Tempoyak. Sedap sampai menjilat jari. Memang best! Simple dan sesuai untuk orang bujang macam saya. Apa lagi? tak nak cuba ke?

Bahan-bahan :

1. 4 sudu besar tempoyak

2. 2 sudu besar cili boh (nak pedas lagi, masukkan cili api yang sudah ditumbuk)

3. 3 cawan air putih

4. 2 sudu serbuk kunyit

5. Garam dan gula secukup rasa

Nak tahu kenapa senang?

Cara penyediaan : Rebus kesemua bahan tadi sehingga mendidih. Hidangkan.

Mudahkan? Sesuai dihidangkan dengan ikan goreng dan sayur tumis.

Cahaya : Makan banyak! Best2! Tak sempat nak ambil gambar Kuah Tempoyak semalam. Sorry. Mungkin lain kali. Cuba jangan tak cuba!

6 Respons to “Kuah Tempoyak”

  1. ADLI Says:

    Menu yang lazat & enak. Baguslah Aqeen dapat Ilmu masakan baru🙂 Macam-macam yang boleh dimasak dengan durian ni. Bubur pun boleh🙂

  2. Siti Aisyah Says:

    adoiyai.. pandai bnr membuatkan pembaca terliur.. :p

  3. nizam Says:

    sy mesti cuba!

  4. C@h@Y@ Says:

    wah semuanya. mesti cuba tau. nizam, apa khabar di bumi australia. dah berjaya menjinakkan kanggaroo?.. hehe

  5. nizam Says:

    kabar baik. blum dpt jinak lg. kalau dpt mesti dh buat rendang raye aritu.
    letak le lagi resepi2 yg simple2 mcm ni..

  6. C@h@Y@ Says:

    orait! no prob. So, since bujang ni, bolehlah belajar2 masakan ringkas. At least, kalau seorang, taklah kelaparan.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: